BRATISLAVA (SFZ) – Nedávno skončené majstrovstvá Európy hráčov do 21 rokov priniesli nielen športový, divácky, ale aj organizátorský úspech. Prvýkrát v histórii sa uskutočnili vo formáte 16 krajín pod organizátorskou taktovkou jednej krajiny – Slovenska, a priniesli rekordné čísla čo sa týka návštevnosti na štadiónoch aj televíznej sledovanosti.
Išlo o najväčšie futbalové podujatie, aké môže Slovensko reálne organizovať. „Máme za sebou podujatie v ôsmich mestách za účasti 16 tímov a na základe spätnej väzby sa stretlo s pozitívnym ohlasom tak od UEFA, ako aj tímov jednotlivých účastníckych krajín, divákov, verejnosti, na čo môžeme byť právom hrdí. Týka sa to nielen turnaja, ale aj prípravy, ktorá trvala dva a pol roka,“ uviedol na tlačovej konferencii na pôde Slovenského futbalového zväzu generálny sekretár SFZ Peter Palenčík.
Organizátorom šampionátu bola UEFA v spolupráci so SFZ a jej dcérskou spoločnosťou SFZ Event. Na organizačnom zabezpečení sa podieľali partneri, inštitúcie, mestá, dobrovoľníci, bezpečnostné zložky, ktorým vyslovuje SFZ obdiv a veľkú vďaku.
„Divácka kapacita štadiónov na zápasy sa zaplnila na viac ako 80 percent. Šampionát mal úžasnú atmosféru, tá žiarila z každého mesta, štadióna a zanechal tým silný odkaz. To bola pridaná hodnota turnaja,“ zdôraznil Peter Palenčík.
Ďalšie dáta uviedol riaditeľ marketingu SFZ Lukáš Donoval: „Kapacita štadiónov bola 358 393 miest, diváci zaplnili 291 374 sedadiel. Návštevnosť dosiahla rekordné číslo v histórii šampionátov – 82,4 percenta.“
Uviedol aj ďalšie rekordné čísla týkajúce sa televíznej sledovanosti. „Podľa predbežných dát zo správy UEFA televízna sledovanosť presiahla 120 miliónov divákov, čo je nový rekord šampionátu. “
Tohtoročný šampionát bol podľa UEFA nielen doposiaľ najúspešnejší, ale stanovil tiež nové štandardy v príjmoch zo sponzorstva a prilákal rekordný počet partnerov. Propagáciu turnaja podporili aj významné značky ako Adidas, BYD, Hisense či EA FC. Národnými partnermi boli spoločnosti Avis, Lidl, Pepsi, rádio Expres, Slovak Lines, Sportnet a Telekom.
„Sme nadšení z výnimočnej sledovanosti tohtoročných majstrovstiev Európy do 21 rokov. Tento úspech bol možný nielen vďaka vysokokvalitným zápasom a talentovaným hráčom na ihrisku, ale aj vďaka vynikajúcej spolupráci s našimi vysielacími a komerčnými partnermi. Vďaka ich podpore sme zážitky z turnaja sprostredkovali globálnemu publiku a dosiahli rekordný sponzorský program. Je to skutočný míľnik pre túto súťaž,“ tvrdí marketingový riaditeľ UEFA Guy-Laurent Epstein.
PREDAJ VSTUPENIEK
- Počet predaných vstupeniek – 295 524
- Naplnenosť štadiónov – podľa predaja – 82,4 %
- Počet divákov zo Slovenska – 175 422
- Počet divákov zo zahraničia – 115 952
SLEDOVANOSŤ ŠAMPIONÁTU
- Rekordný záujem o šampionát – celková globálna sledovanosť dosiahla 120-miliónov divákov
- Nemecko – kumulatívna sledovanosť 23-miliónov divákov (4,5 násobný nárast)
- Anglicko – kumulatívna sledovanosť 8-miliónov divákov, finálový zápas bol najsledovanejším zápasom hráčov do 21 rokov v histórii
MÉDIÁ
- Spolu počet akreditácií pre médiá (okrem vysielateľov a ich tímov) – 288
- Píšuci novinári - noviny & online – 139
- Fotografi – 89
- TV štáby mimo vysielateľov – 60
- Počty novinárov podľa krajín – SVK – 93 / ROM – 31 / GEO – 30 / POL – 25 / GER – 22
- Najviac novinárov na zápasoch
o M31 (Finále) ENG-GER: 88
o M10 SVK-ITA: 64
o M17 ROU-SVK: 64
o M05 CZE-ENG: 62
o M22 ENG-GER: 62
- Počet vysielateľov – 33
ZDRAVOTNÍCI
- Zdravotnú starostlivosť na šampionáte zabezpečovalo 315 zdravotníkov, zdravotnú starostlivosť zabezpečovala spoločnosť AP Rescue
- Počas 24 dní záchranári ošetrili 83 pacientov, pričom prevoz do nemocnice si vyžiadalo deväť z nich
- Medzi ošetreniami dominovali drobné poranenia, kolapsy z dehydratácie, nasledovali infarkt myokardu a ošetrenia hráčov
DOBROVOĽNÍCI
- 1008 aktívne zapojených dobrovoľníkov na štadiónoch
BEZPEČNOSŤ
- Na zabezpečenie turnaja bolo potrebných viac ako 2500 členov usporiadateľskej služby a SBS
- v priemere bolo na jeden zápas nasadených 238 usporiadateľov a SBS
- najviac usporiadateľov a SBS bolo nasadených v Bratislave 362, najmenej v Trenčíne 176
ŠPECIÁLNE ÚLOHY - DETI
- Hráčske doprovody – 713 (na zápasy SK od partnera Lidl, na ostatné zápasy kluby / grassroots projekty – Dajme spolu gól)
- Stredový kruh – 775 – viac ako polovicu tvorili deti z detských domovov
- Podávači lôpt / vlajkonosiči – 372 – z amatérskych klubov
HOSPITALITY & VIP
- Množstvo obslúžených ľudí – spolu 36478
- Najviac obslúžených ľudí – BA – 10108, druhá DS – 5107, tretie KE – 4952
DOPRAVA
- Tímové jazdy autobusmi – transfery – spolu 236-krát (z toho 6 x zahraničie)
- Zástupcovia UEFA / rozhodcovia / hostia – spolu viac ako 300 transferov
- 250 446 kilometrov najazdených na služobných autách zástupcami organizačného výboru
AKREDITÁCIE
- Celkovo žiadostí o akreditácie – 9283
- Počet odovzdaných akreditácií – 8608
- Policajnou lustráciou prešlo – 4995